Select Page

Infraestructuras de la línea ferroviaria inconclusa Baeza-Utiel

Monuments ( Venta del Moro )

Una infinitat de viaductes, ponts, túnels, trinxeres, esplanades i claveguerons solquen l’extens terme.El ferrocarril Baeza-Utiel havia de travessar l’extens terme de Venta del Moro (272 km²) de sud-oest a nord-est, després de creuar el Cabriol a Los Cárceles, procedent del terme de Villamalea (Albacete). Es tracta de 28 quilòmetres aproximadament que inclouen part del tros 10, els de l’11 al 13 complets i part del 14, que finalitzava ja a Utiel, després d’introduir-se en el terme municipal de Requena. L’itinerari transcorre per un terreny bastant accidentat, que va obligar a la construcció de nombrosos túnels, ponts, pontons, passos inferiors, terraplens, trinxeres… Les dificultats orogràfiques més importants eren salvar el riu Cabriol, avançar entre els grans barrancs de la Derrubiada, sortejar l’escaló orogràfic de la serra de Rubial i prosseguir cap a la Meseta salvant barrancs (Lombardo, Varejo) i rambles (Bullana, Albosa).En total s’han localitzat i descrit 131 infraestructures al terme de Venta del Moro, tals com viaductes, túnels, ponts de carretera, ponts de camí, ponts de pas inferior per al tren, ponts d’embornal, embornals, claveguerons, canons, vies trinxera, vies terraplè, vies esplanada, estacions, apartadors, fites, pedreres, aqüeducte, desguassos, polvorí i murs de contenció.??Visitable: SíEntrada: No